Wat Burma zo mooi maakt - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Fam Charko - WaarBenJij.nu Wat Burma zo mooi maakt - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Fam Charko - WaarBenJij.nu

Wat Burma zo mooi maakt

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

10 Januari 2011 | Myanmar, Naypyidaw

Iedereen pikt iets anders op van een land. Voor sommige mensen wordt de graadmeter voor hoe leuk een land is gevormd door de schoonheid van de natuur (bijvoorbeeld Geert), door anderen wordt het gemeten hoe goed het eten is (Chris). Voor mij zijn het de mensen. Hoe ik word behandeld door de mensen bepaalt voor mij hoe het land in mijn herinnering herdacht zal worden en of ik ooit terug zal keren.
Veel landen in zuidoost Azie zijn 'gecorrumpeerd' door het toerisme. Mensen zien geen persoon maar een wandelende portemonnee. Ze kunnen niet meer door de witte huid heenkijken en proberen zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit je te schudden. Op sommige plekken doen ze dat met een glimlach (Thailand, Cambodja) en op andere plekken kunnen mensen rondit agressief reageren (Noord-Laos). De toeristen zijn daar zelf de directe oorzaak van, aangezien velen niet weten wat iets kost en dat het normaal is om af te dingen als je iets koopt, zelfs als de originele vraagprijs, die soms tot driemaal hoger ligt, nog steeds ontzettend laag is.
Hier in Burma begint op de toeristische route dit nu langzaam vorm te nemen, maar nog niet op zo'n manier dat het vervelend wordt. De mensen zijn vriendelijk, glimlachen snel en zijn ontzettend behulpzaam. De energie van de Boeddhistische cultuur is sterk verweven in de samenleving en de atmosfeer is zo vreedzaam dat je makkelijk kunt ontspannen. Iedereen wil wel een praatje met je maken, en er zijn geen problemen die niet opgelost kunnen worden.
Mijn twee Kroatische reisgenoten, Borna en Gruba, beide toergidsen, zijn hier om de mogelijkheden te bekijken van het brengen van mensen naar Burma. Het was echter wel duidelijk te merken dat ze net uit India kwamen. Overal werd bijna agressief op afgedingd en ieder persoon die met ze wilde praten of ze iets wilden verkopen was een potentiele vijand. Tassen en geld werden paranoide beschermd. Begrijpelijk, gezien het feit dat ze ervaren reizigers zijn, op een nieuwe plek waren en intussen wel wat haar op hun tanden hebben gekregen. Berovingen, met of zonder wapen, zakkenrollen of gewoon afzetterij was voor hun in veel landen een dagelijkse bedreiging. Maar zelfs zij zijn nu, naar een paar dagen, tot rust gekomen.
"Weet je," zei Borna na een onophoudelijk driedaags bombardement van vriendelijke blikken en oprechte glimlachen van behulpzame locals, "ik denk dat mensen hier eigenlijk best wel eens te vertrouwen kunnen zijn." Hij begon zichtbaar te ontspannen en steeds meer met de stroom mee te drijven.
Dit wordt steeds meer een land waar ik keer op keer naar terug zou gaan, alleen al om het effect wat de sfeer heeft op me. De mensen zijn zonder twijfel de aardigste van Azie. Mocht je nog eens een vakantie willen boeken, denk dan eens aan Burma!

  • 10 Januari 2011 - 11:38

    David:

    Hoi Fam,

    Een parkeerplats vol auto's. Chagerijnige mensen (ikzelf natuurlijk), kou (maar de zon schijnt wel), alles aangeharkt. Saai werk. Fam, ik snap waarom je bent weggegaan, maar we missen je wel. Potverdorie.

    Heel veel plezier in Burma.

    David

  • 12 Januari 2011 - 17:58

    Eelse:

    Hoi fam,

    Wat een fantastische ervaring, heerlijk dat er nog zoveel gemoedsrust onder mensen kan zijn. Ik ga toch steeds meer denken dat wij hier in Nederland nog veel te leren hebben. Maar ik geniet op afstand mee van je belevenissen en ervaringen. Dikke kus, ook van Guus.

  • 13 Januari 2011 - 13:15

    Annie:

    Klinkt goed! Ben je mn huisgenootje nog tegengekomen in Burma? hihi

  • 14 Januari 2011 - 21:18

    Anja En Leo:

    Hoi Famke

    Vanuit breda wensen Leo en ik je een gezellig en fijne verjaardag. Liefs
    Anja en Leo XXXXX

  • 15 Januari 2011 - 08:04

    Opa:

    Hoi Fam
    Hang de slingers maar uit.
    Gefeliciteerd met je verjaardag maak er een fijne dag van
    met mij gaat alles goed,groetje,s van mij xx Houdoe

  • 16 Januari 2011 - 09:27

    Mike Kuyper:

    klinkt erg goed. Mocht ik dit jaar nog een vakantie boeken dan zal ik Burma zeker meenemen in mijn gedachten. Dank je wel voor je leuke verhalen!

  • 16 Januari 2011 - 13:14

    Astrid En Huub:

    Hoi Fam,

    Nog van harte met je verjaardag. Natuurlijk ben ik te laat, maar het is welgemeend. Hoe vieren ze in Birma verjaardagen of kennen ze dat niet? of heet het daar: naamdagen?
    veel plezier in ht mooie Birma, enne, hoe zit het met duiken??????
    Knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fam

Lieve allemaal, welkom op mijn website! Hier lees je de gekke verhalen van een backpacker die verslaafd is aan reizen door voornamelijk Zuid-Oost Azie. Mijn laatste reis zal 3 januari 2010 beginnen en naar Birma gaan. Daarna kom ik niet meer thuis; Australia wordt mijn nieuwe uitvalsbasis. Ook vanaf daar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Down Under. Lees met me mee! Groetjes van Fam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 87403

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 01 Juni 2009

Zuid Oost Azie 2009

25 November 2007 - 28 Februari 2008

Aus en Zuid-Oost Azie 2007-2008

03 Januari 2010 - 30 November -0001

Birma 2010

Landen bezocht: