The Gibbon Experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Fam Charko - WaarBenJij.nu The Gibbon Experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Fam Charko - WaarBenJij.nu

The Gibbon Experience

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

26 Januari 2008 | Laos, Vientiane

De kabelbaan was vroeger een van mijn favoriete toestellen in de speeltuin. Zelfs toen ik er eigenlijk al te groot voor was probeerde ik nog de amper 10 meter kabel af te glijden op dat kleine zitje. Het gevoel van een kabelbaan lijkt een beetje op vliegen; de snelheid, de wind in je haar en je bent met je voeten van de grond af. Ook klom ik graag in bomen en sleurde met mijn vriendjes planken omhoog om boomhuizen te kunnen bouwen. Die tijd is helaas voorbij...

Or is it?

Toen ik nog thuis was kwam ik op de website van de Gibbon Experience en ik was meteen verkocht: boeken die handel! Ik ben zooo blij dat ik het gedaan heb! De Gibbon Experience is een kruising tussen natuurbehoud, rurale ontwikkeling en het schaamteloos uitleven van je jeugddromen.

De 23e van januari werden we (een Fin, 6 Aussies en ik) opgehaald om vanuit Huay Xai met de 4WD de bergen in te rijden. Na een rit van 2,5 uur kwamen we aan in Bokeo Nature Reserve. Dit is een 123.000 ha groot natuurreservaat wat opgezet is door een Fransman en ongeveer 450 families van een zeer zeldzame gibbonsoort beschermt (Concolor concolor lu). Het is het enige reservaat in Laos wat gepatrouilleerd wordt door betaalde parkwachten ter bescherming en de financien daarvoor komen van de toeristen die door het reservaat hiken en meedoen aan de Gibbon Experience. Nu ben ik vrij sceptisch wanneer het gaat over het effectief beschermen van natuur en de betrokkenheid van de lokale bevolking daarin, maar deze kerel heeft het aardig voor mekaar gekregen. Het leek mij in ieder geval een goed project om mijn euri's in te steken.

De eerste dag mochten we meteen 3,5 uur hiken in het regenwoud, onder begeleiding van twee lokale gidsen. Na die tijd kwamen we bij de eerste zip (kabelbaan). Stel je een kabel voor van een meter of 30, ongeveer 20 meter boven de grond. Je krijgt een abseil-harnas aan, handschoenen, haakt jezelf aan de zipline en gaan met die banaan! 30 meter verderop landt je in een echt boomhuis, waar je alleen vandaan kunt komen via een andere zipline, die toevallig 100 meter lang is en je bungelend met je voeten in de lucht transporteert over een vallei begroeig met regenwoud. Ik wist niet wat ik meemaakte! En het werd alleen maar beter, want de hele dag lang hiketen we door het geweldige reservaat en zipten we van berg naar berg via ziplines die alleen maar langer en hoger werden. De langste die we gedaan hebben was 500 meter lang en de hoogste een meter of 100 boven de vallei. Het voelt alsof je vliegt wanneer je met je voeten los bungelt en je niets dan de wind en de zipline hoort. Het uitzicht is natuurlijk ongeevenaard: bossen, bergen en rivieren zover het oog reikt.

De accomodatie was net zo gaaf als de activiteiten; we aten en sliepen in boomhuizen 30 meter boven de grond in enorme bomen. Alles zat erin; een wc, een douche, een keukentje. Je kon er alleen komen via een zipline in en een zipline eruit. Tussen het hiken door waren we vrij om de ziplines te gebruiken zoveel als we wilden. Daar werd natuurlijk gretig gebruik van gemaakt! De tweede dag trokken we door de jungle en via de ziplines naar het tweede boomhuis en een waterval, waar we konden zwemmen. De hele middag heb ik door het reservaat gezworven van de ene zip naar de andere. De leukste zips vond ik stiekem die lijnen die uit het boomhuis gingen. Want je doet het deurtje open, kijkt in een afgrond van 30-40 meter, haakt jezelf vast aan de zipline en springt zo de diepte in. Ik voelde me net Peter Pan!

Na 3 dagen zippen waren we moe maar voldaan. De gibbons hebben we uiteindelijk niet meer gezien, maar wel gehoord! Twee keer hoorden we ze fluiten in de bomen, maar we waren aan het hiken door een bamboebos, dus konden we ze niet zien. Het maakt niet uit. Dit is het best opgezette natuurreservaat wat ik ooit heb gezien. Er is over nagedacht en het is eerlijk opgezet. De bevolking wordt gesteund met geld van de Gibbon Experience in verschillende ontwikkelingsprojecten en de natuur wordt effectief beschermd. Het heeft mij laten zien dat community-based conservation echt kan werken. Misschien dat ik hier nog wel eens een keer terug kom om te leren, of om een tijdje vrijwilliger te zijn.

Ik heb twee videootjes geupload voor jullie, want foto's geven een minder goed idee van hoe het is. De video's staan onder de foto's!

Neem eens een kijkje op hun website: www.gibbonx.org

  • 26 Januari 2008 - 11:19

    Mars:

    Fam je maak me afentoe jaloers
    maar het maakt me blij dat je dit allamaal kan beleven
    maar ik ben blij dat ik het op deze manier mee kan beleven
    liefs

  • 26 Januari 2008 - 22:09

    Son & Yoran:

    Wij zijn Jaloers, wij willen ook! Maarre, houdt zo'n stammetje dat? Zo'n boomhut met douche en de hele mik mak? En en en, owwww honderd vragen!

    Keep them coming those stories ;)

  • 27 Januari 2008 - 12:50

    Danielle:

    wiiieeehhoeee!!! echt Te lekker!

    ff the real world ;) als de tandarts komt laat ik Indus ook checken ok? kan nooit kwaad wel?

    Geniet ervan daar!
    En de groetjes van een blije pluizige Indus :)

  • 27 Januari 2008 - 19:42

    Kyra:

    super leuk!!!

  • 28 Januari 2008 - 15:35

    Oma & Opa:

    ...Hoi Fam
    Wat je schrijft is geweldig
    Wij hopen,dat je het ook zo ervaart.Maar daar twijfelen wij niet aan
    onze wens,nog een hele fijne tijd daar

    Groetjes Oma & Opa .. XX

  • 29 Januari 2008 - 14:58

    Kirsten:

    Hey Fammie!!

    Echt supervet die filmpjes! Ik krijg er wel een btje buikpijn van zo hoog..hang persoonlijk toch liever in een paal zeg maar. Nog ff en dan gaan we een je terugkomst vieren :)

    xxxxxxxxxxxx


  • 01 Februari 2008 - 06:18

    Lein:

    Wat ontzettend gaaf Fam! Ik kwam er net achter dat ik nog een stuk minder rijd ben dan ik dacht, dus het is maar goed dat ik niet meer naar Azie ga, maar ooh, wat ontzettend gaaf! Ik begin wel weer met sparen..

  • 04 Februari 2008 - 11:58

    Mareille:

    Aapjes kijken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fam

Lieve allemaal, welkom op mijn website! Hier lees je de gekke verhalen van een backpacker die verslaafd is aan reizen door voornamelijk Zuid-Oost Azie. Mijn laatste reis zal 3 januari 2010 beginnen en naar Birma gaan. Daarna kom ik niet meer thuis; Australia wordt mijn nieuwe uitvalsbasis. Ook vanaf daar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Down Under. Lees met me mee! Groetjes van Fam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 87412

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 01 Juni 2009

Zuid Oost Azie 2009

25 November 2007 - 28 Februari 2008

Aus en Zuid-Oost Azie 2007-2008

03 Januari 2010 - 30 November -0001

Birma 2010

Landen bezocht: