Walvishaaien kijken is levensgevaarlijk - Reisverslag uit Donsol, Filipijnen van Fam Charko - WaarBenJij.nu Walvishaaien kijken is levensgevaarlijk - Reisverslag uit Donsol, Filipijnen van Fam Charko - WaarBenJij.nu

Walvishaaien kijken is levensgevaarlijk

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

07 Mei 2009 | Filipijnen, Donsol

Er is 1 reden waarom mensen naar het zuid-oostelijke Donsol gaan: om te zwemmen met migrerende walvishaaien.

De walvishaai is mijn nemesis. Acht jaar geleden in de Filippijnen heb ik er tijdens het duiken 3 gemist en sindsdien staan ze op nummer 1 van mijn dieren-spotlijst. Gisteren gingen we dan ook naar het walvishaaienscentrum om te kijken hoe we het konden organiseren. Het zag er goed uit allemaal; na het betalen van erg veel geld moet je een instructievideo kijken over walvishaaien en wat je wel en niet mag doen als je met ze snorkelt. Enkele regels zijn bijvoorbeeld dat elke haai maar door 1 boot tegelijk benaderd mag worden, dat snorkelaars minstens 4 meter bij het dier vandaan moeten blijven, niet aanraken en niet in zijn weg zwemmen. Ik vind dat soort regels erg belangrijk, want het laatste wat ik wil is dat mijn aanwezigheid (of die van anderen) het dier stoort in zijn natuurlijke gedrag en omgeving. Aangezien het het einde van het migratieseizoen is, voeren we wel 2 uur rond voordat de 'spotter' een walvishaai zag. De motoren gingen aan en terwijl we erheen raceten, trok iedereen snel flippers en een snorkel aan. Maar wat zag mijn oog; meteen toen de andere boten zagen dat we er een gezien hadden, zetten ze de achtervolging in! Uiteindelijk resulteerde dit in een enorme chaos van boten en overboord springende snorkelaars. Ik kan je vertellen dat temidden van 30-40 snorkelaars die allemaal op zoek zijn naar een walvishaai in water met 2 meter zicht, het echt pandemonium is. Je ziet niks, mensen trappen elkaar met flippers, duwen elkaar uit de weg, stompen elkaar wanneer ze vooruit willen komen en proberen allemaal een glimp op te vangen van een dier wat je alleen ziet wanneer je er met je neus bovenop zit. Na een paar ongelukkige trappen in mijn gezicht van mensen die volgens mij nog nooit een snorkel op hadden gehad, klom ik verbouwereerd weer aan boord. Dit is niet waar ik mijn zuurverdiende geld aan uit wilde geven! Wat is er gebeurd met alle goedbedoelde regels van '1 haai, 1 boot' enzovoorts? Ik telde op een moment wel 11 boten voor 1 walvishaai! Op 1 boot zitten tussen de 4 en 7 mensen, dus tel maar hoeveel mensen er in het water liggen te spartelen als een stel verzuipende idioten. Dit was niet goed voor de dieren! En dan vinden mensen het raar dat ze de beesten niet zien, omdat deze zo gauw naar de rustige diepten verdwijnen!

Chris en ik hadden al gauw bekeken dat we niet mee wilden doen aan deze stampede en besloten het anders aan te pakken; we lieten eerst alle andere mensen het water inspringen en elkaar verzuipen. Vervolgens keken we waar de gidsen naartoe wezen en zwommen daarnaartoe, om de kolkende massa verzuipende kippen heen, met een shortcut. Tot 2 keer toe gaf dit ons de gelegenheid om zonder anderen metersver mee te zwemmen met een walvishaai. Omdat het zicht erg slecht was, zag je hem pas wanneer je erg dichtbij was. Het is haast spookachtig om je hoofd onder water te doen en uit de groene massa een enorm brede kop met witte vlekken te zien opdoemen. Het kost best wat zwemkracht om een walvishaai bij te houden, want met een indrukwekkende 8-10 meter en gestroomlijnd lichaam is er maar 1 kleine slag van zijn staart nodig om alle snorkelers het nakijken te geven. Maar Chris en ik waren heel voorzichtig en zo stil mogelijk en totdat de anderen ons inhaalden, hebben we enkele prachtige momenten gehad met de dieren.

De derde keer dat we er eentje zagen, lag onze groep in de juiste positie om mee te zwemmen en gedurende enkele minuten hoorde of zag ik niks meer. De schoonheid van zo'n massief dier is ongelooflijk. Stilletjes zwom ik mee boven zijn hoofd, en toen hij me langzaam inhaalde kwam daar de rugvin en daarna de enorme staart voorbij. Halverwege voelde ik aan het water en de duwen en stoten dat de andere snorkelaars ons hadden ingehaald. Met mijn ogen nog op de haai, raakte mijn hoofd ineens iets hards en explodeerde in een zwerm sterren en pijn. Dit was geen zwemmer! Mijn snorkel werd uit mijn mond getrapt en hijgend kwam ik boven water. Nog net zag ik een boot vlak voor mijn neus voorbij varen. Naast me hoorde ik mensen schreeuwen en vagelijk hoorde ik Chris 'fuck you!' roepen. Ik weet nog dat ik me daarover verbaasde, want ik heb Chris nog nooit boos gezien op andere mensen. Helaas kon ik niet echt wat zien, want ik was zo duizelig van de klap dat ik druk genoeg was om mijn hoofd boven water te houden. Uiteindelijk kwam onze boot ons oppikken en toen bleek dat een idioot van een kapitein van een andere boot, in achtervolging van de walvishaai, dwars door onze groep van 30 snorkelaars heen was gevaren en 4 van ons had geraakt. Het is een wonder dat er geen mensen dood zijn gegaan, of ernstiger gewond zijn geraakt. Voor mij was het walvishaaienavontuur in ieder geval voorbij. De keren dat ik ze van dichtbij heb kunnen bekijken waren fantastisch, maar de manier waarop het georganiseerd was, voor mens en dier, laat zo'n nare smaak in mijn mond achter dat ik er nog niet echt van kan genieten als ik eraan terugdenk. We hebben met zijn allen een officiele klacht ingediend tegen de kapitein die ons aangevaren had, en tegen de manier waarop de regels alleen bestaan in theorie, maar dat niemand ze naleeft. Maar ja, dit is de Filippijnen, dus ik verwacht niet dat er iets mee gedaan wordt. Uiteindelijk zullen de walvishaaien Donsol gaan vermijden en dan komen ze er zelf achter dat hun techniek niet werkt.

Mijn hoofd doet een dag later nog steeds zeer (dikke bult op mijn kop!) en de spieren in mijn nek zijn nog stijf van de impact van de klap, maar ik weet dat ik een stuk slechter af had kunnen zijn.

  • 07 Mei 2009 - 11:13

    Lein:

    Gadver, wat een eikel! En ik vind het ook erg bizar dat iedereen zomaar aan het kuddegevecht meedoet...
    Maar wel ontzettend gaaf dat je uiteindelijk rustig met zo'n joekel mee hebt kunnen zwemmen (voor zolang het duurde). Klinkt echt als een droombeeld; zoiets waarvan je niet daadwerkelijk beseft dat het echt is, maar voelt als ware het tijdloos en buitenaards. Supermooi.
    Geniet er van!

  • 07 Mei 2009 - 11:14

    Maarten:

    Hoi Fam,

    8 jaar geleden was het ook al een bootrace om als eerste bij een walvishaai te komen. Het verbaast me dat ze er uberhaupt nog in Donsol waren.
    En wat betreft de kapitein dat is gewoon een ontzettende ........
    Ik hoop dat het niet te veel je reis in het water heeft doen laten vallen. Zijn jullie trouwens ook nog van plan om naar het noorden te gaan, naar de rijst terrassen?

    Groeten,

    Maarten

  • 07 Mei 2009 - 18:15

    Natascha:

    Heej Fammetje,

    Wat een geweldige mooie ervaring, op die aanvaring na dan natuurlijk. Wat een eikel van een kapitein zeg! Ik ga nog even je vorige ervaring lezen, want daar was ik nog niet aan toe gekomen. Verslag blijven leggen hè, want je verhalen blijven boeien.

    Lieve groetjes en kus Natas

  • 08 Mei 2009 - 10:09

    Annie:

    wat achterlijk en ontzettende zonde! tja op deze manier wordt het vanzelf een keer verboden dit soort ervaringen op te doen, en dat is toch wel heel erg jammer... nouja hopen dat de aanklacht misschien iets zal helpen, en toch wel heel erg ontzettend gaaf dat je nog met zon kollos hebt mogen zwemmen!!!

  • 08 Mei 2009 - 10:31

    Freya:

    Hee Fam,
    wat naar zeg dat het zo'n chaos werd. Helemaal absurd dat je nog aangevaren werd ook! Toen ik in Donsol was verliep het relatief heel rustig blijkbaar. Toen was onze boot wel de enige bij 1 walvishaai. Ik heb wel ook nog met een walvisaai gezwommen in Mozambique, toen was ik bijna de enige die met m zwom.......Nog veel plezier verder in de Filippijnen. Als je wat heel moois wilt zien moet je maar proberen naar de Babuyan islands te gaan!
    Groetjes,
    Freya

  • 11 Mei 2009 - 20:06

    Ramon :

    Hey lieve zus wat ben ik blij dat je naar omstandigheden niets mankeerd!!! wat een lul van een kapitein!!!
    Maar supper gaaf dat je de walvis haaien hebt gezien, doe chris maar de groeten van mij, het lijkt me erg leuk om hem te ontmoeten. Liefs je broertje Ramon.

  • 11 Mei 2009 - 20:06

    Ramon :

    Hey lieve zus wat ben ik blij dat je naar omstandigheden niets mankeerd!!! wat een lul van een kapitein!!!
    Maar supper gaaf dat je de walvis haaien hebt gezien, doe chris maar de groeten van mij, het lijkt me erg leuk om hem te ontmoeten. Liefs je broertje Ramon.

  • 13 Mei 2009 - 10:10

    Kirsten:

    Hey lieve Fammie, jammer dat de Fillipijnen zo ver weg zijn, anders had ik die wannabe kaptein Iglo even opgezocht en hem gedwongen tot een oud hollandsch potje "boot koppen" om hem te laten voelen hoe dat voelt. Daarna had ik hem gepromoot tot anker. Volgende keer toch maar je paardrijcap op tijdens het snorkelen :)
    Hoop dat je je snel beter voelt, take care! Dikke kus XXXX

  • 06 April 2016 - 17:00

    Lorenzo:

    Dom wijf! Verander je titel!

  • 18 Mei 2016 - 16:13

    -àghµw^rolbxkj:

    dom wijf this juist het tegen over gestelde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Donsol

Fam

Lieve allemaal, welkom op mijn website! Hier lees je de gekke verhalen van een backpacker die verslaafd is aan reizen door voornamelijk Zuid-Oost Azie. Mijn laatste reis zal 3 januari 2010 beginnen en naar Birma gaan. Daarna kom ik niet meer thuis; Australia wordt mijn nieuwe uitvalsbasis. Ook vanaf daar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Down Under. Lees met me mee! Groetjes van Fam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 11229
Totaal aantal bezoekers 87419

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 01 Juni 2009

Zuid Oost Azie 2009

25 November 2007 - 28 Februari 2008

Aus en Zuid-Oost Azie 2007-2008

03 Januari 2010 - 30 November -0001

Birma 2010

Landen bezocht: