Brunei; heet - heter- heetst - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Fam Charko - WaarBenJij.nu Brunei; heet - heter- heetst - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Fam Charko - WaarBenJij.nu

Brunei; heet - heter- heetst

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

28 April 2009 | Brunei, Bandar Seri Begawan

De hoofdstad van Brunei lijkt vanuit het Midden-Oosten verplaatst te zijn naar Borneo. Niet alleen omdat het zo heet is als een woestijn, maar ook omdat het rijk en ge-airconditioned is als een land wat zijn welvaart te danken heeft aan een geografische positie bovenop een enorme olie-bel.

In dit ieniemienielandje wonen maar 375.000 mensen en het bestaat voornamelijk uit Borneoos regenwoud. Het land wordt geregeerd door een Sultan, die vereerd wordt als een half-god. Er is zelfs een speciaal museum opgericht om toeristen alles over zijn kroning te vertellen. Dit is serieus het allersaaiste museum wat ik ooit in mijn leven bezocht heb. Na 5 portretten weet ik echt wel hoe die kerel eruit ziet. Dat maakt de andere 50 vrij onnodig. Het enige leuke eraan was de airconditioning. En dat de Sultan 13 namen heeft en zijn vrouw maar liefst 17. Ik vraag me af hoe ze dat doen als ze op reis gaan en hun volledige naam op een immigratieformulier moeten schrijven. Zou hun paspoort extra pagina's hebben om al die namen kwijt te kunnen? Zouden ze al hun eigen namen uit hun hoofd weten? Ik stel me voor hoe hun moeder, als ze boos was, haar kind toespreekt: "Sultan Muhammed Ari Bukhuphan Rakhimalar Sharuman Shah-Hiredeem Al Deepar El-Mudjahedeen, ruim NU je kamer op!"

Anyway, deze Sultan is goed bezig, want in een land dat zo rijk is aan olie, zijn alle gezondheidsvoorzieningen gratis en kun je voor niks naar school. Vandaag las ik in de krant dat ze aan het plannen zijn voor wanneer de olie op is; Sultan Himself werd uitgebreid gefotografeerd terwijl hij symbolisch een rijstplantje plantte van een speciaal geimporteerd ras uit de Filippijnen en rondscheurde in een mini-heftruck. Tot nu toe was Brunei rijk en klein genoeg om alles wat ze nodig heeft te importeren. Het land heeft zelfs een eigen veebedrijf in Australia, wat niet alleen in oppervlakte groter is dan het land zelf, maar wat dus alleen maar koeien kweekt voor Brunei! De koeien worden levend naar Brunei verscheept, zodat ze hier Halal geslacht kunnen worden.

De hoofdstad hier is interessant, maar niet echt spectaculair. Budget-accomodatie is erg duur (vandaar dat Chris besloot niet mee te gaan) en een uitgaansleven is er al helemaal niet. De moskee daarentegen is ontzagwekkend, met zijn hoge, hagelwitte muren en glinsterende, gouden koepels. De rest van Brunei is schijnbaar prachtig. Een rijk land kan zich tot nu toe grote en goedbeschermde nationale parken veroorloven. Maar aangezien dit voor mij een tweedaagse city-trip is, moet ik helaas de neusapen en spookdiertjes overslaan.

Morgen mag ik weer om 5.45 uur op om de ferry te pakken terug naar Sabah... het leven van een reiziger is zwaar.


  • 28 April 2009 - 14:59

    Jackelien:

    Dit is dus ook weer af te strepen van je lijstje. check :-)


  • 29 April 2009 - 13:07

    Kirsten:

    Hey fammie! Wat een geweldige verhalen weer, had een kleine achterstand opgelopen dus veel leespret. Jammer dat je geen neusapen en spookdiertjes hebt gezien, maar ik kan je zeggen..ik zie er hier genoeg. Het is hier inmiddels ook lekker weer en ik zit mijn laatste uurtje uit te stuiteren op mijn werk, vanavond party en het begin van een lang (en zwaar ;-)weekend!
    Take care xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brunei, Bandar Seri Begawan

Fam

Lieve allemaal, welkom op mijn website! Hier lees je de gekke verhalen van een backpacker die verslaafd is aan reizen door voornamelijk Zuid-Oost Azie. Mijn laatste reis zal 3 januari 2010 beginnen en naar Birma gaan. Daarna kom ik niet meer thuis; Australia wordt mijn nieuwe uitvalsbasis. Ook vanaf daar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Down Under. Lees met me mee! Groetjes van Fam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 87417

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 01 Juni 2009

Zuid Oost Azie 2009

25 November 2007 - 28 Februari 2008

Aus en Zuid-Oost Azie 2007-2008

03 Januari 2010 - 30 November -0001

Birma 2010

Landen bezocht: