Hiken in de jungle - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fam Charko - WaarBenJij.nu Hiken in de jungle - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fam Charko - WaarBenJij.nu

Hiken in de jungle

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

13 Januari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Na 3 dagen trekken door de jungle van Noord Thailand ben ik behoorlijk afgemat. Het avontuur begon al toen ik de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai nam. Het afscheid van Kris en Laurence was kort maar krachtig en zonder tranen, want wij vonden onszelf daar te stoer voor (lees: "Let's get it over with, 'cause I don't wanna cry!"). Uiteraard ging een paar uur buiten Bangkok de locomotief kapot dus hadden we wat vertraging. Ik denk toch dat die ene yogi uit Bangkok vond dat ie niet genoeg geld van me gestolen had en me vervloekt heeft: "Bij de bloedige wraakgodin Khali, moge alle voertuigen die zij gebruikt kapot gaan!"
Maar op zich was een beetje vertraging niet erg, want dat betekende dat ik om 7 uur 's ochtends aankwam ipv 5 uur. Is toch makkelijk met het vinden van een guesthouse. In het guesthouse boekte ik gelijk een 3-daagse trek door het regenwoud. Na al die stinkende steden van de afgelopen tijd was ik toe aan wat frisse lucht en natuur. Ik was het aardig zat om elke avond de smog uit mijn neusgaten te moeten krabben en te hoesten in bed alsof ik al 10 jaar een kettingroker ben.

Zo gezegd zo gedaan, met een groepje van 8 mensen reden we de bergen in en onder leiding van gids Laurie kreeg ik eindelijk de jungle te zien waar ik zo naar verlangd had. Over de smalle en steile olifantenwissels hiketen we de eerste dag naar de top van een berg, waar een bergstam woont. Deze mensen heten de Lahu en leven nog vrijwel traditioneel in de bergen van Thailand, met hun eigen taal, gebruiken en goden. Ze hebben pas net elektriciteit en auto en moto doen het alleen in het droge seizoen. Wanneer de eerste regens vallen, zijn zij op zichzelf aangewezen omdat het dorp afgesloten raakt van de rest van de wereld. Ze ontvangen sinds een jaartje of wat toeristen die een nacht in hun dorp verblijven. Zo ook wij. Het uitzicht was prachtig en 's avonds tijdens de heerlijke Lahu maaltijd leerden de mensen van onze groep elkaar wat beter kennen. De groep bestond uit 2 Denen (samen reizend, geen koppel), een Amerikaans hippie-achtig koppel, een lesbisch koppel uit Canada, Charlie, een knappe jonge Zuid-Afrikaanse acteur (met het meest goddelijke lichaam wat ik ooit gezien heb) en ik, uw eigen Fammetje.
De zonsondergang over de bergen was onbeschrijflijk en de sterren daar zijn adembenemend mooi. Ik kan maar niet vaak genoeg zeggen hoe erg ik dat mis als ik in Nederland ben! De nacht was koud en onrustig, voornamelijk omdat Charlie praatte in zijn slaap en tot 3 keer toe dingen begon te verkondigen met luide stem, waaronder "You fucking whore, give me the car keys!" en "Har Har Har." Hilariteit alom aan het ontbijt dus.
Onder luide 'Abu-uja's' verlieten we die dag de Lahu en trokken verder door de meest prachtige jungles. We zwommen onder watervallen tijdens de rustpauzes en bekeken zwarte weduwes in hun holen. Overal waren sporen van half wilde olifanten en een keer hebben we er zelfs eentje gespot in een vallei. De hike zelf die dag was niet voor mietjes; het was behoorlijk zwaar om de steile hellingen te beklimmen, onder omgevallen bomen door te duiken en over glibberige rotsen door de rivier te klauteren. Soms moesten we op 4 ledematen tegelijk lopen om ons evenwicht te houden en niet uit te glijden. Ik voelde me soms net Gollum.
Onder de blaren en schaafwonden, met hier en daar een verdraaide knie kwamen we bij het tweede kamp aan, midden in de bush. Na die nacht wederom bijna doodgevroren te zijn, deden we een korte hike, waarna we per olifant verder gingen. Ideale manier van vervoer als je 't mij vraagt! Zij lopen met hun 4WD supermakkelijk de paden op waar wij op moeten zwoegen en je hebt nog een mooi uitzicht ook. Bijkomend voordeel is dat ze niet kapot gaan onderweg en nooit een lekke band krijgen. Het is mij nog steeds een raadsel waarom die dieren met zo'n oerkracht zich zo laten domineren door de mens. Want hoewel ik erger heb meegemaakt, waren de mahuts nou niet echt heel aardig voor ze. De olifanten in Thailand zijn officieel van niemand. Ze mogen niet verkocht worden en een echte eigenaar hebben ze dus niet. Maar wel gaan ze allemaal naar school als ze 6 jaar oud zijn, om beleerd te worden. Ik weet niet hoe dat precies allemaal in de praktijk werkt, want hoewel ze in theorie dus van niemand zijn, wordt er wel grof geld aan verdiend in het toerisme. En ik heb in Bangkok een jonge olifant zien rondlopen midden in Khao San Road! Het klinkt mij in theorie allemaal een stuk beter in de oren dan het in de praktijk geregeld is.

Na het olifantenavontuur gingen we over de rivier weer naar beneden, raftend over de wilde stukken en verder stroomafwaarts klommen we op platte bamboe vlotten die we met palen voortduwden. Stel je daarbij Thais eten, frisse lucht, zon, en een knalgroene achtergrond met begroeide bergen voor en je hebt mijn ideale vakantie in beeld!

Ik had nog graag wat dagen doorgehiked, maar helaas was het tijd om terug te gaan. Iedereen was verder behoorlijk afgepeigerd en aan wat rust toe. Gelukkig mag ik straks in Laos weer 3 dagen de jungle in, op zoek naar zeldzame gibbons!

  • 13 Januari 2008 - 11:26

    Lein:

    Jaaaa ik heb er zin in! 7 Februari kom ik in Bangkok aan :-).. Klinkt allemaal zo gaaf Fam!

    X

  • 13 Januari 2008 - 13:52

    Annie:

    Good busy! Geen vieze beesten in die meertjes? ;)

  • 13 Januari 2008 - 17:09

    Carry:

    Het is hier 18.00 uur dus bij jou is het al 15 januari. Hartelijk gefeliciteerd en een fijne dag van Marcel, Ramon, Carola en mijn persoontje. Fam wil je nog foto- en videoruimte cadeau voor je verjaardag of heb je genoeg? Laat het even weten. Veel plezier lieverd, we denken aan je. Dikke zoen, mam.

  • 13 Januari 2008 - 17:24

    Daniel:

    Klinkt goed Fammie! Mooie plekken. Je schiet toch wel genoeg foto's? Ik heb nu al zin in een biertje als je terug ben! Volgens mij heb ik nog een kratje voor je staan. grtz!

  • 14 Januari 2008 - 08:39

    Eelse:

    Hoi Fam,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Guus natuurlijk. Heerlijk dat ik mee kan genieten van al je avonturen, zo gaaf om te lezen.
    Dikke kus!!!

  • 14 Januari 2008 - 12:32

    Marisja En Andre:

    Hallo Fam.
    Hartstikke gefeliciteerd met je verjaardag.We hopen dat je nog heel veel moois zal zien en dat wij kunnen lezen wat voor moois je hebt gezien.xx

  • 14 Januari 2008 - 19:26

    Danielle:

    oja gefeliciteerd! ennu is ook wel gaaf: olifantrijden!!!

  • 14 Januari 2008 - 20:30

    Niels:

    Hey Fam,

    Al even geleden dat ik je avonturen bewonderd heb maar wat indrukwekkend zeg die tempels, je ontmoetingen met verschillende dieren en niet te vergeten die killing fields(al zou dat wel de kriebels over je lijf hebben bezorgd).Maar wil je voor morgen natuurlijk ook al een hele fijne verjaardag toewensen.Sta steeds weer versteld wat je je verhaaltjes toch mooi in woorden samensteld.Maakt het alleen maar leuker te lezen.Ook niet zo verwonderlijk dat je je projectt zo goed afgesloten hebt denk ik maar.Geniet er nog van en nog vele avonturen toegewenst.

    Liefs Niels

  • 15 Januari 2008 - 06:39

    JDU:

    Heb ik eindelijk een verjaardags kalender, vergeet ik rekening te houden met de tijdszones... Nou ja, van harte gefeliciteerd!!

  • 15 Januari 2008 - 09:25

    Daan:

    Hee fam!!

    Van harte gefeliciteerd he!!! Zo te lezen maak je weer allerlei mooie avonturen mee, klinkt goed! Ook al vermaak je je daar goed, we missen je volwassen leiderschap in de parasiet wel hoor ;) Tot snel!

    Grtz Daan

  • 15 Januari 2008 - 11:52

    Wendy:

    Eeeej nichtje!

    Gefeliciteerd met je 26e verjaardag!
    Ik ga nu even voor je zingen (wees blij dat ik dat niet in 'real life' doe haha):

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven,
    Lang zal ze leven in de gloria, in de gloria, in de gloriaaaaa!
    Hieperdiepiep hoer a!

    Hoop dat je hebt genoten van m'n serenade.

    Tot je volgende berichtje!

    kus Wendy

  • 15 Januari 2008 - 11:57

    Merel:

    Fam, wederom jaloersmakend! Gefeliciteerd met je verjaardag, je kunt je vervelender oorden voorstellen om de taart aan te snijden. Veel plezier nog dame! Het ga je goed daar! Xx

  • 15 Januari 2008 - 12:19

    Natascha:

    Allereerst van harte gefeliciteerd lieve Fam!

    Je avonturen blijven heerlijk om te volgen. Je beschrijft alles zo levendig, ik ga er helemaal in op.

    Kus Natas

  • 15 Januari 2008 - 15:47

    Patricia:

    Hey Fam,

    Wat een heerlijke verhalen schrijf je!!

    Bij deze nog van harte met je verjaardag ...

    Dikke Kussssssss

  • 16 Januari 2008 - 10:45

    Joram:

    leuke verhalen Fam!! Volgens mij vermaak je je wel daar:P Veel plezier nog!!
    X Joram

  • 17 Januari 2008 - 15:30

    Kyra:

    Woaaah supervet die tocht!!! Leuke verjaardag gehad???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fam

Lieve allemaal, welkom op mijn website! Hier lees je de gekke verhalen van een backpacker die verslaafd is aan reizen door voornamelijk Zuid-Oost Azie. Mijn laatste reis zal 3 januari 2010 beginnen en naar Birma gaan. Daarna kom ik niet meer thuis; Australia wordt mijn nieuwe uitvalsbasis. Ook vanaf daar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn avonturen in Down Under. Lees met me mee! Groetjes van Fam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 87412

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 01 Juni 2009

Zuid Oost Azie 2009

25 November 2007 - 28 Februari 2008

Aus en Zuid-Oost Azie 2007-2008

03 Januari 2010 - 30 November -0001

Birma 2010

Landen bezocht: